Met de groei van e-commerce zwelt ook de stroom van retourgoederen aan. Wat gebeurt er met al die honderdduizenden haardrogers, rolgordijnen en laptops? Hoe komen die spullen zo snel mogelijk voor de beste prijs bij de nieuwe consument?
Een paar weken geleden stond ie nog op de website van Wehkamp: een lichtgrijze 4-zits Wehkamp Own Hoekbank. Maar dankzij een kleine scheurtje aan de zijkant stuurde de koper hem terug naar een uitpuilend warenhuis, waar de hoekbank gezelschap heeft van duizenden andere teruggestuurde producten.
E-commerce partijen als Wehkamp, Bol.com, Coolblue, Fonq en fabrikanten die zelf via internet verkopen, worstelen met groeiende retourstromen. De operatie die na terugzending volgt om de afdankers alsnog aan de man te brengen, is inmiddels van zo’n omvang dat er in de e-commerce een nieuw begrip voor is uitgevonden: reverse logistics.
20 procent van alle kleine producten gaat retour
Ga maar na. Van alle kleine producten gaat gemiddeld 20 procent retour, van de grote producten zoals meubels gemiddeld 6 procent. In absolute getallen zijn dat schrikbarende hoeveelheden: in het eerste kwartaal van 2017 werden 8,8 miljoen via internet aangeschafte producten geretourneerd, op jaarbasis meer dan 35 miljoen exemplaren.
Vanwege de aanhoudende groei van e-commerce zal dit aantal volgend jaar naar verwachting stijgen tot boven de 50 miljoen. Dus kun je nagaan hoe zich dit ontwikkelt in 2020 als deze groei in dit tempo doorzet.
Wat te doen met deze berg?
Traditioneel komen de spullen vaak eerst opnieuw terecht op de eigen website onder de noemer tweede kans of uitverkoop. Komt het niet tot verkoop of is die route ongewenst, dan verhuizen de goederen naar een tussenpartij die de handelswaar weer tracht te slijten via Amazon en andere digitale kanalen. Of een handelaar koopt de partij op voor een prikkie.
“E-Commerce is meer bezig met marktaandeel dan rendement”
Maar dat is niet altijd de beste oplossing, zegt Mars Samsom van BVA Auctions, het online veilinghuis dat een groeiende hoeveelheid retourstromen aanbiedt. “E-commerce is begrijpelijk gefocused op met marktaandeel winnen, waardoor de kosten van de retourzendingen nog wel eens over het hoofd gezien worden..”
Maar dat gaat veranderen, voorspelt reverse logistics-specialist Samsom, nu het voor deze partijen belangrijker wordt dat de producten snel weer geld opleveren.
Waarom is veilen in dit verband een waardevolle aanvulling?
“E-commerce biedt deze producten aan tegen lage prijs op eigen site. Maar wil je een outlet centre worden? Dan loop je op enig moment tegen jezelf aan. Alternatief is een handelaar, die gemiddeld 5 à 10 procent betaalt van de waarde. Ander nadeel is dat je als fabrikant niet weet waar je product terecht komt. Het kan schrikken zijn als jouw printers opeens bij de Aldi liggen.”
Veilingopbrengst hoger dan opbrengt handelaar
Dat kan ook anders. “Onze veilingopbrengst is hoger dan wat een handelaar biedt. Dat hangt vanzelfsprekend wel af van de staat van het product. Bovendien komen producten niet bij één prijsstunter terecht, maar bij consumenten.” BVA Auctions heeft maandelijks meer dan 5,2 miljoen bezoeken, wat de veilingsite in staat stelt voor iedere individueel product de juiste marktwaarde vast te stellen.
Sleutel tot een succesvolle veiling is een goede productomschrijving en voldoende traffic, stelt de veilingexpert. “Je moet zo duidelijk en zo eerlijk mogelijk zijn over het product. Het mag geen verrassing zijn voor consument. Dus als er een scheurtje in de bank zit dan laten we een duidelijke foto daarvan zien. Op deze manier weet een biedende consument precies waar hij aan toe is.”
Inmiddels heeft de hoekbank met beschadiging een nieuwe eigenaar, die bereid was toch nog 350 euro te betalen voor een meubel dat zo goed als nieuw is.
Consument én webwinkel blij.